Balans i sinnet

Den här meditationen hjälper dig att släppa taget om händelser och bekymmer. Efter en längre tids stress eller känslomässiga utmaningar bringar den lugn och emotionell balans. En riktigt skön meditation att både börja och avsluta dagen med. Så ge dig själv en stund av djup medveten andning idag!

Sätt dig i lätt meditationsställning, eller på en stol. Ryggraden är rak.

Tona in dig med mantrat ”Ong Namo Guru Dev Namo” 3 gånger.

Slut dina ögon och lägg ditt fokus mot 3:e ögat.

Väster hand vilar i Gyan mudra, dvs tumme mot pekfinger, och låt höger hands tumme täppa för höger näsborre. De andra fingrarna pekar i samlad tropp upp mot taket. Andas in ett lugnt, djupt och fullständigt andetag genom vänster näsborre. Täpp sedan för vänster näsborre med lillfingret eller pekfingret och andas ut genom höger näsborre. Tänk Sat varje gång du andas in och Nam varje gång du andas ut. Det förstärker din närvaro genom övningen. Avsluta genom att andas in, andas ut, hålla andan ute och göra ett rotlås (en kontraktion med anusmuskeln, urinvägstrakten och navelområdet), andas in och slappna av fullständigt.

Gör den här meditationen i 3-11 minuter idag. Om du känner att du vill göra den mera framöver så vet om att du kan göra den upp till 31 minuter men bygg långsamt upp till maxtiden. Använd sunt förnuft.

Avsluta med att tona ut dig med tre långa ”Sat Nam”.