Gurkmeja

I yogisk kokkonst finns det djup visdom om olika kryddor och örters läkande förmåga, och när vi lagar mat använder kryddor för att skapa balans i kropp och sinne.

En krydda som är ren och skär medicin är GURKMEJAN. Dess primära aktiva ingrediens är curcumin. Några av dess hälsoeffekter är:

– Den är antibakteriell, antioxidant, antiparasitisk, antiseptisk.
– Den är kraftfullt inflammationsdämpande (lika effektiv som många anti-inflammatoriska mediciner från apoteket).
– Rensar och stärker levern.
– Balanserar blodtrycket.
– Bra för lederna.
– I en studie av 60 personer med depression kunde man konstatera att curcumin var lika effektivt som prozac i att dämpa depressionssymptomen, men utan de negativa effekterna!
– Med mera, med mera, med mera, m.m.

Så hur ska vi få i oss detta bittra, gula pulver? Här kommer recept på två härliga drycker med gurkmeja – de är smarriga OCH otroligt nyttiga.

För att ta fram gurkmejans läkande effekter gör du en GURKMEJEPASTA – blanda 1 msk gurkmeja, 1 krm grovmalen svartpeppar och 2,5 dl vatten i en kastrull och låt puttra på medelvärme i minst 8 min tills det blir en tjock pasta. Rör om så det inte bränner fast och tillsätt mer vatten om det behövs. Denna pasta kan du förvara i en glasburk i kylen i åtminstone en vecka och använda närhelst du vill.

Gurkmejesmoothie

Denna smoothie ger dig massa antioxidanter och en energiboost!

Ingredienser (välj ekologiskt så långt som möjligt så klart):

•    2,5 dl mandelmjölk eller annan växtmjölk (vintertid kan du gärna värma mjölken till ca 40 grader, men inte mer!)
•    1,5 mogen banan
•    1 msk kokosolja
•    1 tsk färsk, riven ingefära
•    1 tsk gurkmejepasta
•    1/2 tsk kanel
•    1 tsk chiafrön (blötlagda minst 10 min)
•    1 tsk maca-pulver

Kör alla ingredienserna i en mixer eller med mixerstav tills det blir en mjuk och len textur.

Golden Milk

Denna dryck tar hand om dina leder och lugnar nervsystemet.

Ingredienser (ekologiskt så långt som möjligt så klart):

•    2,5 dl mjölk
•    1 tsk gurkmejepasta
•    1 tsk mandelolja eller sesamolja

Värm mjölken och tillsätt resten av ingredienserna. Rör ihop och häll upp i en kopp.

Om du tycker att det behövs kan du för smakens skull tillsätta lite honung när drycken svalnat en aning.

Vill du läsa mer om gurkmejans hälsoeffekter, kolla t.ex. HÄR.