Undviker du mjölkprodukter och har svårt att veta vad du ska ersätta smör och ost på mackan med? Eller vill du äta lite nyttigare ibland, men har ingen inspiration? Här kommer ett riktigt bra tips till dig!
Jag brukade älska cheddarost på knäckebröd. Ja, man skulle till och med kunna gå så långt som att säga att jag är uppväxt på det. Riktigt vällagrad cheddarost. Mmm, det är grejer det.
I takt med att jag började yoga mer regelbundet och till slut dagligdags blev jag stadigt mer medveten om obalanser i min kropp. Det blev naturligt att äta så näringstät mat som möjligt och när jag så ville komma till bukt med en läckande tarm för att komma i bättre hormonell balans blev det naturligt att sluta med gluten och mjölkprodukter. Fröknäcke är ju supergott, men vad skulle jag ha på?
Ni vet hur soppa är så mycket godare dagen efter? Alla smaker som kommit samman och fördjupats. Om du har lite överbliven soppa går det alldeles utmärkt att göra en spread att ha på ditt bröd.
Gör så här:
  • Blötlägg valfria frön (minst 2 timmar), solrosfrön eller pumpakärnor är en favorit (det går också bra med nötter såsom cashew, valnötter eller mandlar)
  • Häll lite av den överblivna soppan i en mixerskål
  • Häll av vattnet från fröerna, skölj och lägg ner lite i soppan
  • Mixa samman till önskad spread-konsistens
  • Smaka eventuellt av med lite salt och peppar
Klart att bre på fröknäcke/knäckebröd/bröd!
Men varför rekommenderas det att blötlägga frön och nötter? Jo, då släpper den skyddande hinnan som alla frön och nötter har för att klara sig genom mag-tarmkanalen. Då kan vi tillgodogöra oss näringen bättre, samtidigt som det är mer skonsamt för magen.
/Kerstin