Vare sig vi bor i stan eller på landet, i ett litet samhälle eller en myllrande småstad är vi moderna västerlänningar utsatta för så mycket information, krav och åtaganden att vi befinner oss i ett närapå permanent stresstillstånd, vilket med tiden kan manifesteras som utbrändhet, depression, olika traumasyndrom, “självmedicinering” med alkohol, kaffe, socker och andra beroenden.

Stressen aktiverar vårt sympatiska nervsystemen, den delen av det autonoma nervsystemet som är till för nödsituationer där vi behöver reagera snabbt och kraftfullt i flykt eller försvar. Det sympatiska nervsystemet sätter igång en lång rad fysiologiska processer såsom avstannad matsmältning och ökad hjärtfrekvens samt utsöndring av stresshormonen adrenalin och kortisol. Det är naturligt bara påkopplat korta stunder när vi verkligen behöver det, men när det är aktiverat längre tider och ibland jämt och ständigt, då tar kroppen, sinnet och vår energi verkligen stryk och vi kan få permanenta skador.

Ett snabbt och effektivt sätt att aktivera den andra, avslappnande delen, av det autonoma nervsystemet – parasympaticus – är att skaka, sucka och skratta, de 3 S:en.

Ta en minut varje dag till varje S:

  • Skaka ut kroppen, som en hund som skakar av sig efter en stressituation.
  • Sucka genom att ta ett djupt andetag genom näsan och låta luften komma ut genom munnen med ett skönt ljud.
  • Skratta hejdlöst med hela kroppen.

Dessa tre S kommer att aktivera vagusnerven som är kroppens längsta nerv och går från hjärnan till alla organ i kroppen och som sätter igång parasympaticus. Dessutom utsöndras “må bra hormoner”. Testa en vecka och se hur du mår! Avsluta gärna de 3 övningarna med att dansa vilt till din favoritlåt.