Det har blivit oerhört populärt senaste åren med vinterbad och kalldusch, och jag ser hur fler och fler delar sina bilder och erfarenheter av kallbad på sociala medier.

Det är fantastiskt att den yogiska kunskapen om ISHNAAN eller hydroterapi har börjat spridas till alla.

Att starta dagen med en kalldusch är inte bara bra för kroppens hälsa och vitalitet, utan stärker även vår viljestyrka, uthållighet, disciplin och handlingskraft. Jag känner direkt efter min lilla stund i det kristallkalla vattnet att jag nu kan ta mig an dagen och livet på ett skönt och stabilt sätt, oavsett vad jag kommer att möta.

Att duscha kallt öppnar kapillären och ökar blodgenomströmningen i både hud och vitala organ, vilket gör huden stram och skinande, och organen friska och starka. Ishnaan balanserar blodets kemiska sammansättning till hälsosamma nivåer och stimulerar körtlarnas utsöndring. Kalldusch och kallbad kan förbättra det naturliga immunförsvaret.

Vänj in dig efter dina egna förutsättningar. Jag minns att jag till en början bara stod några sekunder i det kalla vattnet innan jag hoppade ut. Men jag mindes också tillbaka på min barndom när jag utan tvekan slängde mig i det kalla havet och vägrade gå ur vattnet fast läpparna var helt blå. Det hjälpte mig att gradvis öka tiden jag stod kvar i det kalla vattnet.

Så, börja varligt och öka tiden gradvis, eller om det passar dig bättre: stå kvar i 3 minuter direkt!

De ursprungliga instruktionerna är att smörja in hela kroppen med mandelolja (eller sesamolja, som är värmande) innan duschen. Det funkar jättebra om du vinterbadar i en vak eller sjö och blir som en extra skyddande hinna, men inte så bra att det blir massa olja i avloppet. Så jag tar oljebehandlingen efter.

Handdusch funkar bäst tycker jag, för då kan jag börja att spruta så kallt vatten som det bara går på fötterna och sen uppför ett ben i taget och gnugga vader, knän och lår. Sen tar jag en extra stund på handlederna innan jag fortsätter upp längs med armarna och gnuggar armhålorna ordentligt, innan jag stannar upp med den kalla strålen en stund vid toppen av bröstkorgen för att stimulera sköldkörteln och en liten bit neråt thymuskörteln, sen en vända ner längs vänstersidan av kroppen och en lite längre och långsammare färd upp längs högra sidan, där jag stannar en stund vid levern och låter den få en extra skjuts av kallvattnet. Axlarna och nacken får sitt och här stannar jag också upp en stund bakom öronen för att stimulera blodflödet upp mot huvudet; och en liten stund neråt ryggen till. Hakan, tinningarna och pannan får sitt också. Jag brukar vara kvar i det kalla i ungefär 3 minuter, men som sagt: hitta vad som funkar för dig och utöka tiden vart eftersom.

Undvik att spruta kallt vatten på underlivet, höftbenen och hjässan!

Kliv ut, och frottera dig ordentligt med en mjuk, varm och skön handduk.
Olja in dig med mandelolja eller sesamolja.

/ Zoran

I kombination med Tungskrap och Nässköljning har du nu en perfekt start på dagen och är redo att möta dig själv på yogamattan!